موش ها را بهتر بشناسید

آشنایی با موش

موش جونده ای کوچک با بینی باریک، بدن گرد خزدار، گوش های بزرگ و یک دم دراز و اغلب بدون مو است. صدها نوع موش در جهان وجود دارد که به زیرخانواده هایی از گونه های جدید و قدیم تقسیم می شوند.

انواع موش:

 

                                                           

 

موش ها دارای رنگ ها و سایزهای متفاوتی هستند. گونه های معمول موش عبارتند از:

موش گوزنی، موش خانگی، موش مزرعه، موش چوب، موش خاردار ، موش صحرایی


سم موش کش فسترک بلاکس     سم موش کش فوق العاده قوی - فسترک بلاکس

رنگ های معمول موش عبارتند از:

سفید، قهوه ای و طوسی.

برخی از آن ها بسیار ریزه بوده و برخی دیگر می توانند به بزرگی یک سیب زمینی باشند. موش ها معمولاً دارای طول 2/54 تا 18 سانتیمتر و وزن مابین 0/23 الی 0/28 کیلوگرم می باشند. موش پیگمی آفریقایی (آفریقایی قد کوتاه) کوچکترین نوع موش شناخته شده در جهان است که طولی مابین 3/04 الی 7/874 سانتیمتر داشته و می تواند کمتر از 0/1 کیلوگرم وزن داشته باشد.

این اندازه گیری ها شامل طول دم نمی شود برخی موش ها دمی دارند که به اندازه بدنشان بلند است.

 

 

  1. تنوع گونه‌ای: موش‌ها به دلیل تنوع زیاد گونه‌هایشان در سرتاسر جهان یافت می‌شوند. گونه‌های مختلف موش‌ها در محیط‌ها و شرایط مختلفی زندگی می‌کنند.

  2. رفتار اجتماعی: بسیاری از گونه‌های موش‌ها رفتارهای اجتماعی دارند و در گروه‌های کوچک یا بزرگی زندگی می‌کنند. این اجتماعات معمولاً شامل یک موش نر، چند موش ماده و جوانان آن‌ها هستند.

  3. خوراکی: موش‌ها به عنوان حیوانات گوارش‌گرم معمولاً از هر چیزی که قابل خوردن باشد استفاده می‌کنند. آنها میوه، دانه، حشرات و حتی گیاهان را در رژیم غذایی‌شان جای می‌دهند

 

 

زیستگاه موش ها

موش ها حیوانات جان سختی هستند و به همین دلیل در تمامی مناطق جهان یافت می شوند. آن ها می توانند در جنگل ها، علفزارها، ساختمان ها و ... به راحتی زندگی کنند. موش ها در صورت زندگی در حیات وحش، معمولاً برای خود لانه ای زیر زمین می سازند؛ که آنها را در برابر شکارچیانشان حفظ می کند.

 

                                                             

 

شکارچیان طبیعی موش ها عبارتند از

گربه ها، پرنده ها، سگ های وحشی و روباه ها

موش ها جزء جاندارانی هستند که علاقه دارند در طول روز خوابیده و شب هنگام از لانه های خود بیرون بیایند به همین دلیل است که ما معمولاً شب ها صدای آن ها را در حال بازی کردن یا غارت مواد غذایی مان می توانیم بشنویم. بسیاری از موش های وحشی از انسان ها و سایر حیوانات می ترسند؛ اما روابط اجتماعی بسیار خوبی با سایر موش ها دارند.

 

                                                           

 

غذای موش ها

اگر چیزهایی را که در کارتون ها می بینید باور کنید ممکن است فکر کنید که موش ها پنیر می خورند؛ ولی در واقع موش ها دوست دارند میوه جات، دانه ها و انواع دانه های سبز را بخورند! آن ها همه چیز خوارند، در واقع آن ها هم گوشتخوار و هم گیاهخوار هستند. یک موش خانگی هرچیزی را که پیدا کند می خورد. اگر آن ها با کمبود غذا مواجه شوند، حتی همدیگر را نیز خواهند خورد.

 

موش ها بسیار پر اشتها هستند

آنها در طول روز 15 الی 20 وعده می خورند و به همین دلیل است که لانه های خود را در مکان هایی که نزدیک به منابع غذا است می سازند. اگر در خانه ای موش پیدا شود؛ طبیعی است که اعضای خانواده با تکه های جویده شده سیم، کاغذ، کتاب و غیره مواجه شوند. اما موش ها این مواد را برای خوردن نمی جوند. در واقع آن ها با این کار این مواد را به تکه های کوچک تقسیم کرده و در لانه سازی، از آن ها استفاده می کنند.

 

تولید مثل موش ها

یک موش در حدود 4 الی 7 هفتگی قادر به جفتگیری و تولید مثل است. بچه موش ها به مدت 19 الی 21 روز در شکم مادر بوده و پس از آن 4 الی 12 بچه متولد خواهند شد. موش ها هر 3 هفته قادر به تولید مثل مجدد هستند. طول عمر موش های خانگی به شش سال می رسد در حالی که موش های وحشی فقط بین 1 الی 2/5 سال زنده می مانند.

 

نکاتی درباره موش ها

کار کرد بدن و مغز موش ها شبیه به انسان است و درست به همین دلیل است که معمولاً دانشمندان انواع داروها و متدهای پزشکی را قبل از اعمال بر روی بدن انسان، بر روی بدن موش ها تست می کنند.

موش ها قادر به مقاومت در برابر چندین نیش عقرب هستند.

موش ها قادر به درک تغییرات دمایی و تحولات محیط اطرافشان از طریق سبیل هایشان هستند.

موش ها به هنگام برقراری ارتباط با یکدیگر صداهای مافوق صوت و معمولی ایجاد می کنند.

بیشتر موش ها جهنده های خوبی هستند. آنها قادرند به اندازه 46 سانتیمتر بپرند.

آن ها شناگران و کوهنوردان خوبی نیز هستند.

 

چگونه از شر موش ها در محیط زندگی خود راحت شویم

با وجود اینکه گاهاً موش ها دوست داشتنی هستند، اما مسلماً شما هرگز از رفت و آمد موش های ناخواسته و احتمالاً کثیف، در کمد و کابینت هایتان خوشتان نخواهد آمد! در این قسمت ما سعی داریم با پیشنهاد راهکارهایی طبیعی به شما در دفع این جوندگان زیرک و مخرب کمک نماییم.

 

1. هرگاه موشی مشاهده نمودید مسیر حرکت آن را دنبال کنید تا بفهمید به کجا می رود. موش ها معمولاً سریع می دوند و لذا دنبال کردن آن ها به منظور به دام انداختنشان به راحتی میسر نخواهد بود. بهترین کار این است که مسیر حرکت موش را دنبال نموده لانه او را یافته و تله ای سر راهش قرار دهید.

 

2. به دنبال لانه موش بگردید. اگر نتوانستید بفهمید که موش دقیقا به کدام سمت می رود خودتان به دنبال لانه اش بگردید، لانه موش ها معمولاً از تکه های پارچه، کاغذ و سایر چیزها درست شده و اغلب بویی مانند کپک زدگی دارد. به گوشه های قسمت پشتی کمدتان، زیر سینک ظرفشویی و نیز شکاف های روی دیوار و مکان های تاریک نگاه کنید.

 

3. همچنین می توانید مسیر موش را از طریق رد فضولات آن نیز دنبال نمایید. فضولات موش به مانند دانه های سیاه برنج به نظر می رسند. اگر فضولاتی مشاهده نمودید احتمالاً لانه در همان نزدیکی است. در این صورت می توانید از روش های مختلف در آن مکان برای گرفتن موش استفاده کنید.

 

4. یک روش برای گرفتن موش این است که سطلی را بصورت وارونه روی زمین قرار داده و در یک طرف آن یک تکه چوب، خودکار و هرچیزی می تواند فاصله کمی بین سطل و سطح زمین ایجاد کند قرار دهید. حال تکه ای از غذای مورد علاقه موش را زیر سطل گذاشته و نخی را به دسته سطل ببندید. وقتی موش برای خوردن غذا به زیر سطل رفت نخ را بکشید تا سطل محیط اطراف موش را احاطه کند، حال تکه ای روزنامه را بصورت کشویی به زیر سطل برده و محکم دور آن بپیچید.

 

5. اگر از تله موش استفاده می کنید باید هر روز آن را چک کنید. زیرا اولاً امکان دارد طعمه ای که قرار داده بودید توسط یک موش باهوش خورده شده باشد؛ ثانیاً امکان دارد موشی در تله مرده باشد که علاوه بر ایجاد بوی نامطبوع، حشرات و جانداران موذی دیگر را نیز به محل جذب نموده و ایجاد آلوگی می نماید. پس فراموش نکنید که هر روز تله موش ها را چک کنید.

 

6. موش های به دام افتاده را داخل کیسه ای ریخته و فوراً به بیرون از منزل منتقل کنید.

اگر از تله موش چسبی استفاده نموده اید، هرگز به فکر جدا نمودن تله از موش نباشید. چرا که این تله ها مجدداً قابل استفاده نخواهند بود. اما اگر از تله موش های فنری استفاده نموده اید، می توانید به راحتی موش را از آن جدا کرده و مجدداً استفاده نمایید.

 

7. قبل از هرگونه تماس با تله موش، حتماً از دستکش ضخیم استفاده کنید. 

به یاد داشته باشید که در صورت استفاده از تله های چسبی ممکن است موش ها همچنان زنده مانده باشند. پس وقتی که می خواهید آن ها را دور بیاندازید، مواظب باشید که فرار نکنند. اگر احتمالاً موشی زنده بود با ضربه ای محکم به سر، او را از پا در بیاورید تا موش کمتر درد کشیده و احتمال فرار از بین برود.

 

8. هم چنین از آنجائی که گربه ها شکارچیان طبیعی موش ها هستند استفاده از گربه ها در محیط اطرافتان، راه فوق العاده ای برای کاهش جمعیت موش هاست.

درزها و شکاف های مابین درها (مخصوصا در ورودی) و زمین و نیز درزها و سوراخ های روی دیوارها یا زمین را چک نموده و در صورت نیاز به خوبی مسدود نمایید. موش ها قادرند خود را در سوراخ ها و شکاف های بسیار ریز هم جا بدهند.

 

9. درب سطل های زباله را چه در خانه و چه در حیاط، محکم کنید.

موش ها به شدت جذب بوی مواد غذایی می شوند. از سطل آشغال با درب های کیپ و محکم استفاده کرده و اجازه ندهید آشغال ها به مدت طولانی در محیط خانه باقی بمانند. محیط خانه و حیاط را تمیز نگه دارید تا احتمال وجود موادی که برای موش ها بستر و غذا ایجاد می کنند، از بین برود.

 

10. از مواد دافع موش استفاده نمایید.

این مواد را داخل شکاف ها، درزها و مکان های تاریک که موش ها علاقه بیشتری دارند قرار دهید. برخی از این مواد عبارتند از: روغن نعناع که جهت استفاده در محیط آشپزخانه فوق العاده است و دیگری روغن سدر. هرچند تمامی موارد فوق الذکر در دفع موش از محل زندگیتان تا حدی مفید و مؤثر می باشند اما اغلب پردردسر، وقت گیر و اعصاب خردکن بوده و در صورت موفقیت نیز هیچ تضمینی جهت دفع کامل جمعیت موش ها وجود ندارد.

 

موش ها حیوانات زیرکی هستند.

این جوندگان کوچک قادرند همه جا پنهان شوند و چه بسا شما هرگز به روشهای طبیعی قادر به مقابله با آن ها نباشید. به همین دلیل استفاده از سموم شیمیایی مؤثر و قوی که بارها تست شده و به زبان بهتر امتحان خود را پس داده اند راهی بهتر و مطمئن تر خواهد بود. اگر نمی خواهید انرژی و وقت گرانبهای خود را صرف این جوندگان مخرب نمائید، جهت خرید سم قوی برای نابودی موش با ما تماس بگیرید.


قویترین و اثرگذارترین سموم جهت نابود سازی و دفع انواع:

مگس | سوسک | موش | موریانه | مورچه | مار | مارمولک | ملخ | عقرب | عنکبوت | رتیل |

 | زنبور | شپش | ساس | کک | کنه | پشه